Om Organisatören



ONSDAGEN DEN 16:E MAJ 2012

Elena Alexandrova, Vinnare av Ystad Allehandas Kulturpris



YA:s kulturpris gick till Elena


Skådespelerskan Elena Alexandrova vann YA:s kulturpris 2012.

Fem personer var nominerade till Kulturpriset, men bara en vann. På Ystads teater utsåg juryn
Elena Alexandrova som vinnare och hon var väldigt glad över priset.

– Det känns helt underbart. Det är inte bara jag som arbetat för det här priset, mina vänner hjälpte mig och det är deras pris också, säger Elena Alexandrova.
Första pris var en check på 25 000 kronor. 

Läs hela artikeln här: YA:s kulturpris gick till Elena
Elena Alexandrova - initiativtagare till  TeTeater, 2012.

Recensioner. Ett urval

Pjäs: Untitled I, II och III

Teater: Teatr Weimar
Tre vackra och rörande pjäser om martyrskapets olika ansikten.
I kvällens vackraste ögonblick fylls Elena Aleksandrovas ögon med tårar. Kanske är det första gången som det abstrakta och oåtkomliga får stå tillbaka för det djupt kända på Teatr Weimar. Det är, tror jag, modern i henne som protesterar mot rollen, terroristen, som tvingar sig själv att säga att inte ens ett barns död för stå i vägen för en vanmäktig protesthandling. Vackert och rörande. 

/ Rikard Loman, DN




Lyckat teaterexperiment
Precis mot finalenändrar dock stycket karaktär, när det skildrar en mors sökande efter sin dotter: ett av våldets offer, som de retoriska rösterna gång på gång förklarat inte kan vara oskyldigt. Jag kommer att tänka på de förtvivlade mödrarna i Beslan, som inte ens fick veta att deras barn slaktats, alltmedan Alexandrovas röst blir svagare och svagare, och hennes kropp genom fejdning av ljuset långsamt, långsamt sjunker in i mörkret. Hon blir åter en skugga bland skuggor i dödsriket. Det är knappast föreställningens enda syfte, men Jörgen Dahlqvists Untited I, II och III blir inte minst tack vare sina absolut koncentrerade, uppmärksamhetskrävande former en urstark plädering för pacifism. Teatr Weimar behåller sitt järngrepp om sinnena, i alla fall hos den här åskådaren. 

/ Björn Gunnarsson, HD



Visar retorikens förförande kraft

I monolog nummer 3 får vi så möta en blivande självmordsbombare i Elena Aleksandrovas sammmanbitna gestalt. Retoriken är paradoxalt nog densamma som hos den tv-talande statsmannen, men medden skillnaden att här ligger det personliga offret i vågskålen. 
Aleksandrovas bleka gestalt griper från första stund och hon uttrycker med hjälp av citat från bl.a Patty Hearst, Elisabeth I och Ulrike Meinhof sina motiv för att gå från ord till handling. Det är oförsonlighetens och hatets språk, men också förförelsen och engagemangets. Och någon gång också barnets, rädslans och tvivlets. Det är välgjort och tänkvärt. Språkets förförande makt kan sannerligen vara förfärande. 

/ Jan A Johansson, SkD



Experiment om det radikala att välja döden 

 
I den sista monologen, framförd live av Elena Aleksandrova, går vi in i huvudet på en självmordsterrorist minuterna före och under ett bombattentat. Lågmält, intensivt, känsligt prövar hon sig fram i den språkliga labyrint som ska ge henne trygghet i det absoluta våldet, i blodet och smärtan. Genom det språk som gör henne till människa upptäcker hon att ingen är en ö (vilket har formulerats i alla tre monologer), att ingen är oskyldig. Även om vi väljer att inte välja våldet så är vi redan som barn delaktiga i det läger, den kultur, som utövar våld i vårt namn.
/ Theresa Benér, SVD


Pjäs: Kassandra
Teater: Teatr Weimar
Liten grupp gör stor teater av mytologiskt triangeldrama

Elena Makender Aleksandrovas Kassandra utmanar nämligen med sin oåtkomliga styrka. Hennes ansikte är stramt och genomskådande. Hon har siarförmåga och säger obehagliga sanningar. Helst vill man avfärda henne som galen, men hon har redan bytt stol på
scenen, sitter som en kil mellan Agamemnon och Klytaimnestra. Hon blir en projiceringstavla för bådas begär och aggressioner.
 / Theresa Benér, Svenska Dagbladet



Mytens hjältar blir angelägna människor
Elena Makender Aleksandrovnas Kassandra bryter kraftigt, i några passager talar hon sitt ryska modersmål, vilket ger en perfekt understrykning av främlingen roll: den besegrade barbaren som får komma in från kylan, men som avslöjar barbariet i civilisationens hjärta.
/ Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad



Pjäs: Silver Star
Teater: Teatrum
Teaterutflykt i det gröna
Någon större dramatik innehåller inte stycket. Snarare är det en novell i dialogform – eller kanske i form av växlande monologer – med typiskt lugnska abstrakta lyrismer blandade med skruvat humoristiska vardagsfraser. Bristen på dramatisk konflikt och händelseutveckling i texten kompenserar Elena Alexandrova (Alfhild) och Josefine Tengblad (Camilla) med stark intensitet i spelet, med uttrycksfull, rikt varierad och koncentrerad mimik och med känslogestaltande dansinslag. Trots att de spelar i verklig närkontakt med publiken släpper aldrig Alexandrova och Tengblad fokus på varandra. Samspelet är imponerande tätt och välrepeterat.
/ Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad



Briljant drama på flera plan
Teatrum har föryngrat Alfhild.Elena Alexandrova gör rollen som en tänkbar mor som försöker övertala sin dotter, spelad av Josefine Tengblad, att komma hem igen och därmed förvandla  Alfhild från vakuum till meningsfylld storhet. Alexandrova gestaltar samtidigt en medelålderskris, en punkt där hon tappat kontakt med sitt absoluta, nyfikna jag.
/ Lars Ring, Svenska Dagbladet





CV

Född i St Petersburg, Ryssland.
Gick 10-årig skolgång med fortsatta studier på
Teaterakademien. Avgångsdiplom i klass - Korogodsky.

TEATER I RYSSLAND
Började spela på Statliga Teatern för ung publik i St Petersburg. Fick under studietiden jobb på denna teater och arbetade där följande 20 år utan avbrott. Pjäser i vilka jag haft huvudroller är bland annat av:

B. Brecht, L. Tolstoj, F. Dostojevsky,
Ostrovsky, A. Puskin,A. Tjeckhov, Gogol,
Gorkiy, F.S. Fitzgerald, S. Perro, Collodi,
Giradu, B. Shaw,C. Dickens, Astrid Lindgren,
Barbro Lindgren, Shakespeare etc.

FILM i RYSSLAND
Samtidigt spelade jag med i en mängd olika filmer. De tre sista åren i Ryssland gjorde jag tre långfilmer under regissörena J. Hamrajev, I. Makarov och S. Tatarskij, Studio Lenfilm, Panorama.


MUSICAL (Moskva)
2005 fick jag erbjudande att spela för Stage Holding - Theater Company i musicalen
CATS. Här spelade jag en av huvudrollerna "Miss Jenny" (Gumby). Denna roll innehåller bl.a. steppnummer.
TEATER I SVERIGE
1999 arbetade jag med Finn Poulsen, Regissör/Chef på Länsteatern i Örebro i hans projekt "Tungt Gräs" av Barbro Lindgren, ett Svensk-Ryskt projekt.
2002. flyttade jag till Sverige, Landskrona.
Efter fyra månader i Sverige började jag arbeta på Nya Skånska Teatern i Landskrona som sufflös och skådespelerska. Sedan spelade jag med i julkabaré och har även haft ett antal egna program bl a på Österlen och på Öresunds hotell i Landskrona med olika framträdanden på "Soppluncher"
2006. Jag spelade Kassandra i pjäsen ”Kassandra” regi Christina Ouzonnidis på teatr Weimar i Malmö och Polina i Tjechovs ”Måsen” regi. Theresé Willstedt, Teatrum, Ystad Teater.
2007. Monolog, ”Untitled 1, 2, 3”, regi.Jörgen Dahlqvist på Teatr Weimar i Malmö.

Fröken april” - Afrodite, Teatrum, Ystads teater,

Kristina Lugn, ”Silver star”, - Alfhild, Teatrum, Ystads teater

2009-”Antika människor”. Musikförening VENTUS

2010- Torne med ” Antika människor
2010- ” TJUSAN”
2011-”Saga om en fiskare och en fisk”- TETEater
2012-"En gång i körsbärsträdgården"

Teater festival

2007- Helsingfors-” Untiteld 1,2,3”

2008-.st. Petersburg-Rysland” Silver star”

REGI - 2008 Teater ”Diktat” – ” Människa under solen ”

TV & FILM

2003 fick jag provfilma för SVT för en roll som Mirra, Marias mamma, i serien Kommissarie Winter "Låt det aldrig ta slut" och fick rollen. Regissör var Eddie Thomas Pedersen.
Sen dess har jag haft ytterligare en roll i filmen "Tiggare" i en film via Film Syd i Malmö.
2007 Jan Troell ” Maria Larssons eviga ögonblick”
2010-29 media ” Blindband” av Peggy Eklöf

UNDERVISNING
Under 4 terminer arbetade jag som teaterpedagog på amatörteater "Harlekin". Jag har haft 3 grupper: barn (8-12 åriga), ungdomar (14- 16 åriga) och vuxna (från 22- 55).
I våras hade jag en presentation, (en liten föreställning) och Master klass med
skådespelarträning under några dagar (Östra Grevie Folkhögskola).
2010- Inspiration Kurs. ” st. Petersburg i olika skepnader”
MANUSFÖRFATTANDE
Under 2004 skrev jag ett filmmanus tillsammans med en rysk regissör Aleksander Stroev. Översättning finns på svenska.”
Under samma tidsperiod översatte jag också en nyskriven rysk pjäs till svenska. Medverkande i detta arbete var riksspelkvinnan Thuva Herdelin. Pjäsen heter "Tre systrar och onkel Vanja".” Antika människor” med Bodil Mårtensson


ÖVRIGT
Jag deltog hösten 2005 i en kurs med Anja Schmidt ”Skådespelare framför kameran".
2009, 2010, 2012 Konstrundans utställningar- föreställningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar